vrijdag 13 januari 2012

Fantasie, creatief, verbeeldingskracht



De Citroën DS is een beroemd automodel van het Franse merk Citroën. In het Frans spreekt men de naam uit als "déesse", wat godin betekent. Hiervan is ook de troetelnaam "godin van de weg" afgeleid. Andere bijnamen zijn Snoek en Strijkijzer.
De DS werd op 6 oktober 1955 gepresenteerd op het Parijse autosalon en sloeg in als een bom. De auto had verschillende nieuwe eigenschappen en toegepaste technieken, die tot dan toe nog niet in één auto waren gecombineerd. Op de eerste dag werden 12.000 orders voor de nieuwe auto geplaatst en aan het eind van de week was dit aantal zelfs opgelopen tot 80.000, een aantal dat de fabriek voor grote productieproblemen plaatste. Pas in de loop van 1956 kon men feitelijk beginnen met afleveren. Eind 1956 kwam een eenvoudiger versie op de markt: de ID. De ID/DS werd in verschillende modellen geleverd, zowel als berline (sedan), break (stationwagen), en décapotable (cabriolet). (Bron: Wikipedia).Passend bij het artistieke uiterlijk en imago van de auto werd een campagne ontwikkeld met illustraties van de Franse topillustrator Josse Goffin. Schitterend artwork,dat de te communiceren begrippen wonderwel communiceerde en beeldschone posters opleverde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten